...jest pusty
Strona główna
Pomysł na biznes - franczyza. Jakie ma wady i zalety?
Coraz więcej ludzi zastanawia się nad otwarciem własnego biznesu. Niestety, nowicjusze nie orientują się, jak efektywnie rozwijać swoją firmę od zera. Wiele osób ma już pewne wyobrażenie o tym, czym ma się zajmować ich przedsiębiorstwo. Początkujący mają pomysł na biznes i wiedzą, co mogą zaoferować swoim klientom, ale nie mają pojęcia jak zacząć prowadzenie działalności gospodarczej. Trzeba przecież jednocześnie kontrolować szereg aspektów, poczynając od wymagań prawnych i rejestracji działalności gospodarczej, a kończąc na zatowarowaniu. Dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę w świecie biznesu, dużą pomocą może służyć franczyza. W jaki sposób działa ta metoda i dlaczego ułatwia życie początkującym przedsiębiorcom?
Na czym polega franczyza?
Franczyza polega na tym, że różnie podmioty gospodarcze zawierają bardzo precyzyjną umowę, która opisuje zasady ich dalszej współpracy. Podmiot, zwykle nazywany franczyzodawcą, zobowiązuje się do udostępnienia kontrahentom swojej marki, strategii marketingowej i stosowanych w firmie technologii. Oprócz tego, często także organizuje szkolenia i prezentacje dla pracowników zatrudnionych u swoich franczyzobiorców. Pomaga znaleźć i odpowiednio wyposażyć lokal kontrahenta i zdobyć pierwszych klientów w nowej placówce. To franczyzodawca projektuje nowe produkty i wprowadza je na rynek, koordynując jednocześnie kanały zaopatrzeniowe i dbając o regularne dostawy towarów do wszystkich placówek franczyzowych.
Jakie są obowiązki franczyzobiorcy?
Z kolei franczyzobiorcy, którzy zwykle płacą wpisowe za wejście do danej sieci franczyzowej, mają obowiązek wnosić składki na wspólny marketing dla całego systemu i dzielić się uzyskanym dochodem firmy. Muszą też prowadzić swoją placówkę zgodnie z zasadami określonymi w umowie, którą opisana jest franczyza.
Jakie są wady franczyzy?
Franczyza to ciekawy pomysł na własny biznes, ale niestety ma też swoje złe strony. Czasami upatrzony franczyzodawca odrzuca propozycję współpracy z potencjalnym inwestorem, jeżeli ten chce otworzyć placówkę w rejonie, w którym operuje już inny podmiot powiązany z daną siecią. Chodzi tu o to, aby uniknąć konkurencji pomiędzy franczyzobiorcami na tej samej licencji, aby uniknąć kanibalizowania marki.
Poza tym przedsiębiorca, który działa na zasadach franczyzy, może operować tylko w bardzo wąskim zakresie określonym zawartym kontraktem. Nie ma on możliwości podejmowania decyzji dotyczących wyceny sprzedawanych towarów lub usług, dekorowania lokalu pod kątem upatrzonego typu klienta, czy wdrażania kampanii marketingowych we własnej firmie, gdyż o wszystkim decyduje franczyzodawca. Po jakimś czasie franczyza może stać się źródłem frustracji u franczyzobiorcy, który zauważa pewne prawidłowości w funkcjonowaniu swojej placówki i w związku z tym pragnie ją dalej rozwijać według własnych koncepcji. Dlatego część biznesmenów po nabraniu wprawy w grze rynkowej rezygnuje z rozwiązania, jakim jest franczyza, i decyduje się na niezależnie prowadzenie własnego biznesu.
Jakie są zalety franczyzy?
Dla innych ten brak swobody stanowi kluczową zaletę działalności na licencji franczyzy. Początkujący przedsiębiorcy dostają do ręki szczegółowe, praktyczne rozwiązania, gotowe do natychmiastowego wdrożenia i sprawdzone w praktyce przez innych franczyzobiorców, którzy działają w danej branży. Nie muszą się martwić tworzeniem biznesplanu, koordynacją dostaw, projektowaniem i pozycjonowaniem produktów czy tworzeniem kampanii marketingowych.
Dzięki informacjom uzyskanym od franczyzodawcy, nowicjusz jest w stanie dosyć precyzyjnie oszacować przyszłe koszta i przychody w swojej firmie. Dla doświadczonego biznesmena licencja franczyzowa to sposób na zaoszczędzenie wielu godzin żmudnej pracy, który niezależny przedsiębiorca musiałby poświęcić na planowanie i nadzór nad swoim przedsiębiorstwem.
Po zapoznaniu się z wadami oraz zaletami działalności na zasadzie franczyzy, nowy przedsiębiorca może uznać, że to doskonały pomysł na biznes. Warto wtedy zastanowić się nad znalezieniem odpowiedniego kontrahenta, gdyż w dużej mierze to od wyboru doświadczonego licencjodawcy, który wyrobił sobie ustaloną pozycję na rynku, zależy sukces nowej placówki.
Polecane artykuły:
120 zł za założenie lokaty (2,4%) w Toyota Banku i aktywne korzystanie z Konta Jedynego
Prezenty dla nowożeńców - nasze propozycje
Jak nadać wnętrzu styl skandynawski?
Na czym polega franczyza?
Franczyza polega na tym, że różnie podmioty gospodarcze zawierają bardzo precyzyjną umowę, która opisuje zasady ich dalszej współpracy. Podmiot, zwykle nazywany franczyzodawcą, zobowiązuje się do udostępnienia kontrahentom swojej marki, strategii marketingowej i stosowanych w firmie technologii. Oprócz tego, często także organizuje szkolenia i prezentacje dla pracowników zatrudnionych u swoich franczyzobiorców. Pomaga znaleźć i odpowiednio wyposażyć lokal kontrahenta i zdobyć pierwszych klientów w nowej placówce. To franczyzodawca projektuje nowe produkty i wprowadza je na rynek, koordynując jednocześnie kanały zaopatrzeniowe i dbając o regularne dostawy towarów do wszystkich placówek franczyzowych.
Jakie są obowiązki franczyzobiorcy?
Z kolei franczyzobiorcy, którzy zwykle płacą wpisowe za wejście do danej sieci franczyzowej, mają obowiązek wnosić składki na wspólny marketing dla całego systemu i dzielić się uzyskanym dochodem firmy. Muszą też prowadzić swoją placówkę zgodnie z zasadami określonymi w umowie, którą opisana jest franczyza.
Jakie są wady franczyzy?
Franczyza to ciekawy pomysł na własny biznes, ale niestety ma też swoje złe strony. Czasami upatrzony franczyzodawca odrzuca propozycję współpracy z potencjalnym inwestorem, jeżeli ten chce otworzyć placówkę w rejonie, w którym operuje już inny podmiot powiązany z daną siecią. Chodzi tu o to, aby uniknąć konkurencji pomiędzy franczyzobiorcami na tej samej licencji, aby uniknąć kanibalizowania marki.
Poza tym przedsiębiorca, który działa na zasadach franczyzy, może operować tylko w bardzo wąskim zakresie określonym zawartym kontraktem. Nie ma on możliwości podejmowania decyzji dotyczących wyceny sprzedawanych towarów lub usług, dekorowania lokalu pod kątem upatrzonego typu klienta, czy wdrażania kampanii marketingowych we własnej firmie, gdyż o wszystkim decyduje franczyzodawca. Po jakimś czasie franczyza może stać się źródłem frustracji u franczyzobiorcy, który zauważa pewne prawidłowości w funkcjonowaniu swojej placówki i w związku z tym pragnie ją dalej rozwijać według własnych koncepcji. Dlatego część biznesmenów po nabraniu wprawy w grze rynkowej rezygnuje z rozwiązania, jakim jest franczyza, i decyduje się na niezależnie prowadzenie własnego biznesu.
Jakie są zalety franczyzy?
Dla innych ten brak swobody stanowi kluczową zaletę działalności na licencji franczyzy. Początkujący przedsiębiorcy dostają do ręki szczegółowe, praktyczne rozwiązania, gotowe do natychmiastowego wdrożenia i sprawdzone w praktyce przez innych franczyzobiorców, którzy działają w danej branży. Nie muszą się martwić tworzeniem biznesplanu, koordynacją dostaw, projektowaniem i pozycjonowaniem produktów czy tworzeniem kampanii marketingowych.
Dzięki informacjom uzyskanym od franczyzodawcy, nowicjusz jest w stanie dosyć precyzyjnie oszacować przyszłe koszta i przychody w swojej firmie. Dla doświadczonego biznesmena licencja franczyzowa to sposób na zaoszczędzenie wielu godzin żmudnej pracy, który niezależny przedsiębiorca musiałby poświęcić na planowanie i nadzór nad swoim przedsiębiorstwem.
Po zapoznaniu się z wadami oraz zaletami działalności na zasadzie franczyzy, nowy przedsiębiorca może uznać, że to doskonały pomysł na biznes. Warto wtedy zastanowić się nad znalezieniem odpowiedniego kontrahenta, gdyż w dużej mierze to od wyboru doświadczonego licencjodawcy, który wyrobił sobie ustaloną pozycję na rynku, zależy sukces nowej placówki.
Polecane artykuły:
120 zł za założenie lokaty (2,4%) w Toyota Banku i aktywne korzystanie z Konta Jedynego
Prezenty dla nowożeńców - nasze propozycje
Jak nadać wnętrzu styl skandynawski?